HISTORIAA

Lahden Rauhanyhdistys ry (myöhemmin Lahden ja ympäristön Rauhanyhdistys ry) perustettiin 1947. Tällöin Lahdessa oli jäseniä vain parisenkymmentä. Oli tarve saada kokoontua yhteen lukemaan ja kuuntelemaan Jumalan sanaa ja laulamaan Siionin lauluja ja virsiä.

Yhdistyksen perustamisen jälkeen toiminta vilkastui. Seuroja pidettiin kodeissa ja vuokratiloissa. Rauhanyhdistys sai usein käyttöönsä seuraavien lähivuosikymmenten aikana Lahden eri seurakuntien tiloja, joissa voitiin pitää seuroja ja jumalanpalveluksia. Seuroja järjestettiin myös ympäristöpitäjissä. Puhujina näissä seuroissa on usein ollut SRK:n lähettämiä matkapuhujia.

Tärkeä tapahtuma Lahden ja ympäristön Rauhanyhdistykselle oli vuoden 1974 suviseurojen järjestäminen. Seurapaikka oli Hälvälän lentokenttä Hollolassa, 12 km:n päässä Lahdesta. Seurojen valmisteluun osallistui myös yhdeksän Etelä-Suomen muuta rauhanyhdistystä. Seuravieraita oli n. 37 000.

1974_1.jpg  1974_2.jpg

Myös vuonna 1984 suviseurat pidettiin samassa paikassa Hollolassa. 10 vuodessa oli tapahtunut huomattavia uudistuksia seurojen käytännöllisen järjestelyn puolella. Seuravieraiden määrä oli lisääntynyt vuosittain huomattavasti, joten talkootoiminta seurojen valmistelussa oli suunniteltava ja toteutettava huolellisesti. Suviseurat koettiin niin ajallisesti kuin hengellisestikin Jumalan siunaamiksi.

1984_1.jpg  1984_2.jpg

1980-luvulle tultaessa todettiin, että rauhanyhdistyksen tilat kaupungin keskustassa sijaitsevassa kiinteistössä ovat käyneet ahtaiksi. Edessä oli uusien tilojen hankkiminen. Ryhdyttiin etsimään sopivaa kiinteistöä tai tonttia. Joitakin oli ehdolla ja harkinnan kohteina, mutta sopivaa ei kuitenkaan tuntunut löytyvän. Vuonna 1984 löytyi paikka. Lahden kaupunki myi tontin Ali-Juhakkalasta vanhan Helsingintien lähettyviltä. Alkoi suunnittelun aika. Rakennustyöt päästiin aloittamaan kesäkuussa 1986. Edellisenä vuonna oli suoritettu rakennusta varten tarpeelliset maanrakennustyöt.

ry_1.jpg  ry_2.jpg  ry_3.jpg

Lähes puolentoista vuoden talkoorupeama vaati paljon työtunteja. Yhteinen hanke koettiin kuitenkin tärkeäksi ja työssä koettiin Jumalan siunaus. Kiitollisuus Taivaallista Isää kohtaan täytti mielet rakennuksen valmistuttua.

Keväällä 1987 yhdistys päätti nimenmuutoksesta. Uudeksi nimeksi tuli Lahden Seudun Rauhanyhdistys ry. Samassa yhteydessä otettiin käyttöön yhdistyksen uusi tunnuskuvio.

logo.jpg

Powered by Etomite CMS.