Toimintamuodot

Seurat

Yhdistyksen tärkein toimintamuoto on keskimäärin kolme kertaa viikossa pidettävät hartausseurat. Seuroja pidetään pääasiassa omalla toimitalolla Lahdessa, mutta niitä järjestetään säännöllisesti myös lähialueen kirkoissa sekä ympäristökuntien seurakuntataloilla. Lisäksi joissakin palvelu- ja vanhainkodeissa järjestetään laitoshartauksia. Seura-ajat ja paikat löydät toimintakalenterista.

Seurojen ohjelma on yksinkertainen: aluksi lauletaan virsi, jota seuraavat alkurukous ja puhujan valitsemaan Raamatun tekstiin pohjautuva puhe eli saarna. Keskeisintä saarnassa on sanoma syntien anteeksiantamisesta. Puhujat ovat joko pappeja tai maallikkoja, jotka seurakunta on palvelijoikseen valinnut.

Jos seuroissa on vain yksi puhe, se päättyy loppurukoukseen minkä jälkeen lauletaan virsiä ja Siionin lauluja. Kahden puheen seuroissa puheiden välissä pidetään yleensä väliaika, jonka aikana voi käydä kahvilla ja vaihtaa kuulumisia.

Ompeluseurat

Ompeluseuroja järjestetään alueittain perheissä keskimäärin kerran viikossa, yleensä torstai-iltaisin klo 18.30. Alueet ovat Hollola, Lahti, Nastola-Orimattila ja Vääksy.

Ompeluseuroissa ei nimestään huolimatta (enää) juurikaan ommella, vaan niissä lauletaan, keskustellaan ja kahvitellaan mukavan yhdessäolon merkeissä. Ompeluseuroissa on myös seurapuhe.

Kodeissa järjestettävät ompeluseurat tarjoavat erinomaisen mahdollisuuden kyläillä ja tutustua lähialueen ihmisiin lähemmin. Myös ompeluseuroihin on kuka tahansa tervetullut!

Lapsi- ja nuorisotyö

Rauhanyhdistyksen toiminnassa lapsi- ja nuorisotyö nähdään arvokkaana kotien kristillisen kasvatuksen tukena, joten siihen panostetaan monella eri tavalla. Keskeisiä toimintamuotoja ovat päiväkerhot ja pyhäkoulut sekä raamattuluokka.

Päiväkerhot

Päiväkerho on tarkoitettu alle kouluikäisille lapsille. Se kokoontuu lauantaisin klo 10.00-11.30 ja maanantaisin klo 18.00-19.30 toimitalolla. Lyhyen uskontotuokion lisäksi päiväkerhossa yleensä leikitään, askarrellaan, piirretään, liikutaan tai pelataan. Ohjaajien johdolla saatetaan joskus jopa leipoa herkkuja!

Pyhäkoulu

Pyhäkouluihin kokoonnutaan sunnuntaisin klo 12.00 piireittäin kodeissa. Pyhäkoulu on tarkoitettu lähinnä lapsille, mutta niihin voivat halutessaan osallistua kaiken ikäiset. Pyhäkoulussa käsitellään opettajan johdolla helppotajuisesti etukäteen määriteltyä Raamatun kertomusta tai muuta aihetta.

Raamattuluokka

Raamattuluokka on tarkoitettu 10-15-vuotiaille. Se kokoontuu perjantaisin klo 18.30 toimitalolla. Kaksi kertaa vuodessa järjestetään luontoraamattuluokka. Raamattuluokassa perehdytään Raamatun kertomuksiin sekä pohditaan nuorten elämään keskeisesti liittyviä asioita ja kysymyksiä Raamatun opetuksen ja omakohtaisen uskon näkökulmista.

Muu toiminta

Aviopuolisoillat

Aviopuolisoilloissa avioparit kokoontuvat alustuksen ja sitä seuraavan keskustelun ääreen. Aviopuolisoilloissa keskustellaan aviosuhteeseen, lasten kasvatukseen, elämänvaiheisiin ja kaikkiin elämän kysymyksiin liittyvistä aiheista raamatun valossa. Iltoja järjestetään noin pari kertaa vuodessa.

Naisten illat ja miesten illat

Nämä tilaisuudet ovat luonteeltaan aviopuolisoiltojen kaltaisia. Joskus on hyvä keskustella aiheista samaa sukupuolta olevien kanssa.

Leiritoiminta

Leirejä on monen tyyppisiä ja kaikenikäisille ympäri vuoden. Leireistä mainittakoon: rippi-, luonto-, aviopuoliso-, hiihto-, nuoriso-, joulu- ym. leirit. Leireillä on erinomainen mahdollisuus tutustua uusiin ihmisiin eri paikkakunnilta. Toimialuetta lähimpänä on SRK:n Maitoisten leirikeskus Oitissa.

Myyjäiset

Rauhanyhdistyksellä järjestetään myyjäisiä yhdistyksen varainhankintaan. Omia myyjäisiä toimitalolla järjestetään kolme kertaa vuodessa ja joskus saadaan vieraiksi myyjäistenjärjestäjiä muiltakin rauhanyhdistyksiltä.

Nuorten keskusteluillat

Nuorten keskusteluilloissa nuoret keskustelevat pidetyn alustuksen pohjalta.

Varttuneen väen toiminta

Toimitalolla kokoontuu ns. tiistaikerho. Kerhoon voi tulla kaikenikäiset, mutta tilaisuus on erityisesti varttuneen väen mieleen. Ohjelmassa on seurapuhe, kahvitusta ja muuta pientä toimintaa seurustelun ohessa.